2013. május 30., csütörtök

Hatvankét ezer az álomfizetés a cigánysoron

A roma integráció kérdéseit, a jelen és a közeli jövő lehetőségeit és tenni valóit elemezte az az eszmecsere, melyet a Károly Róbert Főiskola Üzleti Tudományok Intézetének Műhelybeszélgetések elnevezésű sorozata keretében tartottak.

Előadásában dr. Demszky Alma főiskolai docens az országos roma képet elemezte az elmúlt időszak népszámlálási adatai alapján. A 2011-es országos felmérés eredményeit a közelmúltban kezdték el publikálni különböző tudományos fórumokon. A két éve lezajlott adatfelvétel tanúsága szerint 315 ezren vallották magukat cigánynak Magyarországon, ez másfélszerese az 10 évvel korábbi számadatnak. A nyilatkozók közül 62 ezren vallották azt, hogy beszélik valamely cigány nyelvjárást otthon, családi vagy baráti környezetben. A cigány népességen belül 32%-os a gyermekkorúak aránya, az időskorúaknál viszont a többségi társadalomhoz hatszor annyian tartoznak.
   Dr. Demszky Alma kiemelte, a számok tükrében Magyarország egyedülálló abban a tekintetben, hogy 30 éve folyamatosan csökken az ország népessége. Az észak-magyarországi megyéknél az utóbbi 10 évben felerősödött a gettósodás folyamata, ez a gazdasági, szociális területen, a népesség számának aránya, valamint a munkanélküliség területén mérhető a leginkább. Országosan pedig, az Emberi Erőforrások Minisztériumának adatai szerint, közel 1 millió ember él ma mélyszegénységben – tette hozzá a főiskola docens.


Az iskolai integráció kérdésével kapcsolatban elhangzott, hogy a nyugat-európai példák alapján ma már nem a leszakadó rétegek „beolvasztása”, hanem egyenrangú félként kezelése a jellemző gyakorlat. Emellett a szegénység fogalma ma már nemcsak az anyagi vagy szociális értelemben vett szegénységet jelenti, hanem  kulturális vagyis oktatásbeli, tudásbeli szegénységet is. A statisztikai adatok jól tükrözik, hogy ott, ahol elegendő anyagi és kulturális tőke áll rendelkezésre az országban ahhoz, hogy sikeres legyen az integráció, ott a legalacsonyabb a cigány tanulók aránya. „Ebben a folyamatban nincs változás 2004-óta, ahogy egyre kisebb méretű településekről beszélünk, úgy hatványozódik a probléma, úgy nő a roma tanulók aránya” – fűzte hozzá dr. Demszky Alma. Ugyanakkor kiemelte, itt nem csak romakérdésről van szó, mivel a halmozottan hátrányos helyzetű besorolás tágabb értelemben sújtja a társadalmat. Ennek alátámasztására Gyöngyösoroszi példáját emelte ki, ahol 141 helyi tanulóra jelenleg 50 eljáró iskolás jut, emellett a cigány tanulók aránya a 2004-es 83%-ról mára 93%-ra nőtt. Ez az arányszámváltozás nemcsak arra utal, hogy a cigány népesség körében több gyerek születik, hanem arra is, hogy a középosztály elvándorol, vagy helyben marad, de a gyerekeit nagyobb városok iskolájába hordja be. A továbbtanulási hajlandóság területén viszont mérhető a változás, hiszen szűk egy évtized alatt 7,7%-ról 4,3%-ra csökkent a 8. osztály után tovább nem tanulók aránya. 

Előadásában Bezzeg Enikő gazdasági tanár kiemelte, jellemző a közbeszédben a bűnbakképzés, a gazdasági, politikai, társadalmi problémák egy védtelen rétegre kivetítése, melynek megváltoztatása alapvető társadalmi érdek. A helyi kutatásokon alapuló számadatokat tekintve megállapítható, hogy Heves megyében az utóbbi 10 évben 4-ről 7%-ra nőtt a cigány lakosság aránya, ami magyarázható az elvándorlással, a cigánygyerekek magas számával is. Ugyanakkor nem igazak azok az állítások, melyek szerint Gyöngyösön gyakran 7-8 gyerek is van egy családban. A pontos számadatok alapján megállapítható, a 3-4 gyerekes modellnél ritkán van több gyerek egy családban, emellett jelentős a 2 gyerekes családok száma még az olyan területeken is, mint a gyöngyösi észak-nyugati („Duránda”, magyarul: rongyos) városrész.
   A felmérések alapján kirajzolódik, hogy az átlagosnál jóval magasabb a cigány népesség körében az inaktivitás, mely az oktatási területtől a munkavállalási kedvet is magába foglalja. A munkanélküliség miértjére vonatkozó kérdésre a válaszadók 14%-a jelölte meg, hogy nincs megfelelő állás a képzettségének, illetve a felajánlott fizetés túl alacsony. A kérdőíven ugyanakkor megjelölték, hogy mekkora lenne az az összeg, amennyiért szeretnének munkát vállalni. A válaszok alapján ez csupán a 62 ezer forintos nettó összeget jelentette. A helyi kutatások összegzése alapján jól látszik, hogy Gyöngyösön 8%-os a cigány népesség aránya. Az észak-nyugati és harmadosztályi, vagyis dél-nyugati területeken változatlan a romák jelenléte, ugyanakkor a déli, ún. nyolcvanasi lakókörzetben nagy arányban lecsökkent a cigány lakosság száma az elmúlt 10 évben. A Durándában a 14 év alatti lakosok száma 18%-os, ez nagyjából 5%-kal magasabb a város többi részénél. A legfeljebb 8 általánost végzettek aránya a városi 18,8%-os átlagot magasan felülmúlja, 45,6%-os arányt mutat. Ez a tendencia a kereső nélküli háztartások arányában is megmutatkozik.

Az eseményen részt vett Bozsik István alpolgármester is, aki a cigányságot jellemző problémák közül elsősorban a munka világába való visszavezetést és az oktatás, az óvodai nevelés fontosságát emelte ki. A gyöngyösi észak-nyugati városrész lakhatási problémáival kapcsolatban nagyra értékelte azokat a törekvéseket, melyek a gyakran komfort nélküli lakóingatlanok feljavítását célozzák. Az alpolgármester rámutatott, hogy léteznek olyan kidolgozott koncepciók is, melyek a problémás ingatlanok teljes elbontását célozzák a korábbi tulajdonos új bérlakáshoz juttatása mellett. A nyomorból való kiemelkedés útját sokan keresik, de gyakran a családi vagy a követlen környezet negatívan befolyásolja az ilyen törekvéseket. Mint ahogyan azt Bozsik István megfogalmazta: „sokan keresnek meg kisgyermekes családok azzal, hogy szeretnék az Akaszka, Galamb, Víg vagy Szép utcát otthagyni, hogy a gyerekük ne abban a környezetben nőjön fel”.  
   A közmunkaprogrammal kapcsolatban az alpolgármester kifejtette, hogy az a jelenlegi formájában azért nem jó, mert nem motiválja a benne résztvevőket sem a tartós, sem a minőségi munkavégzésre. Gyöngyösön 4 éve 350, idén már csak 90 fő vehet részt a közmunkaprogramban.  Az alpolgármester a cigánysággal szembeni ellenérzések kapcsán a média negatívan befolyásoló szerepét és a tudatformálás fontosságát emelte ki. Így lehet megfordítani azt a tendenciát, melyet a Gyöngyösön 2011-ben az ifjúság körében mért kutatás is alátámaszt. Eszerint azokban az iskolákban a legmagasabb a cigányság elutasítottsága, ahová kevés cigány tanuló jár, ugyanakkor a negatív tapasztalatok nem saját személyes élményen alapulnak, hanem mások vélt vagy valós rossz tapasztalatai alapján.


KB.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése